Po otrzymaniu zezwolenia przez radiotelefon dajemy sygnał odjazdu klawiszem [END]. Następnie zamykamy otwarte drzwi. Służą do tego klawisze [PAGE DOWN] (drzwi prawe) lub [DELETE] (drzwi lewe). Po zamknięciu drzwi powinna zgasnąć kontrolka otwarcia drzwi. Teraz możemy ruszać. Do wybierania prędkości jazdy służy nastawnik jazdy. Jego poszczególne pozycje wybieramy przy użyciu następujących klawiszy :
[Z] - nastawnik jazdy w pozycji neutralnej (luz);
[X] - nastawnik jazdy w pozycji przetoku (pozycja oporowa) - pozwala ona na jazdę pociągu z szybkością do około 20 km/h. W tym ustawieniu pociąg powinien jechać możliwie najkrócej, gdyż powoduje ona nadmierną eksploatację silników, których notabene jest cztery. Kolejne pozycje nie są już oporowymi i można na nich jechać nieograniczoną ilość czasu.
[C] - nastawnik jazdy w pozycji szeregowej - pozwala osiągnąć prędkość do ok. 45 km/h
[V] - nastawnik jazdy w pozycji równoległej - pozwala osiągnąć prędkość do ok. 100 km/h
[B] - nastawnik jazdy w pozycji bocznika I
[N] - nastawnik jazdy w pozycji bocznika II
[M] - nastawnik jazdy w pozycji bocznika III - pozycje bocznikowe pozwalają rozpędzić pociąg do jego maksymalnej prędkości - 110 km/h
W czasie jazdy działają trzy niezależne systemy bezpieczeństwa. W tej wersji programu uwzględnione są dwa z nich. Wymuszają one stałą czujność maszynisty podczas prowadzenia pociągu. Pierwszy z nich - czuwak - uruchamia się co 3 minuty i zapala sygnalizator czuwaka (S_P). Jeżeli przez 5 sekund maszynista go nie zbije, zostaje dodatkowo uruchomiony sygnał dźwiękowy. Jeśli przez kolejne 5 sekund czuwak nie zostanie wyłączony, powinno nastąpić uruchomienie hamulca awaryjnego i zatrzymanie pociągu. Drugi system - SHP (Samoczynne Hamowanie Pociągu) to mechanizm o podobnej zasadzie działania, jednak uruchamiany przez urządzenia znajdujące się przy torach. Sygnalizator wyświetla wówczas kod SHP. Czuwak i SHP zbijamy klawiszem [SPACJA].
Czas nauczyć się, jak hamować pociąg. Musimy przecież jakoś zatrzymywać się na stacjach i zwalniać, gdy zajdzie taka konieczność. Służy do tego tzw. zawór maszynisty. W wersji 0.97 programu mamy do czynienia jedynie z hamulcem elektro-pneumatycznym (w rzeczywistości można również używać hamulca pneumatycznego). Hamulec elektro-pneumatyczny charakteryzuje się swobodną regulacją siły hamowania. Do sterowania hamulcem służą klawisze :
CURSOR UP - zmniejszenie siły hamowania
CURSOR DOWN - zwiększenie siły hamowania
Aktualną siłę hamowania widać w prawym dolnym rogu ekranu. "h 0" oznacza, że hamulec w ogóle nie hamuje, "h 10" oznacza największą siłę hamowania.
Pamiętajcie ! Przed uruchomieniem hamulca należy nastawnik jazdy ustawić w pozycji neutralnej (luz). I odwrotnie - po zatrzymaniu się na stacji należy wyłączyć hamulec zanim ruszymy !
Po zatrzymaniu się na stacji otwieramy drzwi po stronie peronu.
Do dyspozycji mamy jeszcze syrenę wysokotonową (klawisz S) oraz syrenę niskotonową (klawisz A). Ich użycie nakazują wskaźniki spotykane na trasie, ale o tym już w następnym punkcie tej instrukcji. Ale zanim przejdziemy do sygnalizacji, czyli tych wszystkich semaforów i wskaźników do których stosować się musimy na trasie, podam jeszcze raz zestawienie wszystkich klawiszy używanych do prowadzenia pociągu.
KLAWISZ ---> FUNKCJA
Z ---> Nastawnik jazdy w pozycji neutralnej (luz);
X ---> Nastawnik jazdy w pozycji przetoku (pozycja oporowa)
C ---> Nastawnik jazdy w pozycji szeregowej
V ---> Nastawnik jazdy w pozycji równoległej
B ---> Nastawnik jazdy w pozycji bocznika I
N ---> Nastawnik jazdy w pozycji bocznika II
M ---> Nastawnik jazdy w pozycji bocznika III
CURSOR UP ---> Zmniejszenie siły hamowania
CURSOR DOWN ---> Zwiększenie siły hamowania
DELETE ---> Otwieranie i zamykanie drzwi lewych
PAGE DOWN ---> Otwieranie i zamykanie drzwi prawych
END ---> Sygnał odjazdu
A ---> Syrena niskotonowa
S ---> Syrena wysokotonowa